Ai mää vai? Terapiaan? Miksi pitäisi? Miksi ei?
Ihan ensimmäiseksi. Ei terapia ole kaikille sopivaa. Eikä kaikki terapeutit oli kaikille sopivia. Vaikka käytän nyt yleistermiä "terapia", tarkoitan sillä terapeuttisia hoitomuotoja, joita tuottaa terveydenhuollon ammattihenkilö.
Mitä terapia vaatii? Se vaatii sitoutumista, halua oppia uutta ja mielenkiintoa tutustua itseensä. Terapia on matka itseen, itsetuntemukseen ja omien vahvuuksien äärelle.
Terapia ei takaa automaattista muutosta, mutta se voi olla hyvänä apuna omassa muutosprosessissa. Terapeutti voi auttaa näkemään asioita uudesta näkökulmasta tai se voi tarkoittaa uusien taitojen oppimista.
Mikä terapiassa auttaa? Oli äärettömän valaiseva kokemus päästä itse terapiaan. Se oli pakollista koulutuksen aikana. Terapiasuhde on ihmissuhde, siinä missä ystävyyssuhdekin on, mutta se toimii eri tavalla. Terapiassa keskusteluaika on juuri sinun omaa aikaasi. Saat käyttää sen parhaaksi katsomallasi tavalla, puhua juuri sinulle tärkeistä asioista. Se on kokemuksena varsin valaiseva. Ystävyyssuhteessa on tarpeen ottaa huomioon ystävän tunteet ja vuorovaikutus on erilaista. Terapiassa olet ennen kaikkea kontaktissa itsesi kanssa. Tätä on vaikea muulla tavalla kuvata.
